כל מהלך שיווקי ופרסומי דורש בשלב ראשון הגדרה של קהל/י היעד.
הגדרה זו חשובה ביותר גם כאשר מדובר בשיווק באינטרנט. החל מבניית אתר החברה, קידום אורגני של האתר במנועי חיפוש, וכלה בקמפיין PPC, שיווק במדיה חברתית, שיווק במייל וכל אפיק שיווקי או פרסומי אחר באינטרנט – מיקוד מדויק של קהל היעד ישפר משמעותית את תוצאות פעילות השיווק באינטרנט.
אחת השאלות הראשונות שלי בשיחת ההיכרות עם כל לקוח חדש היא מיהו קהל היעד שלכם.
התשובה הנפוצה היא: "כולם" או "כל משפחה בישראל", "כל בית עסק בישראל", "כל ילד וילדה" וכו'.
כולנו רוצים לחשוב על המוצר או השירות שאנו משווקים כעל בעל פוטנציאל מכירה גדול ומתאים לכ-ו-ל-ם. זו בהחלט שאיפה לגיטימית. אבל כאשר מתפזרים לכל הכיוונים, השיווק פחות אפקטיבי.
מיקוד וצמצום קהל היעד מאפשר עבודת שיווק מדוייקת יותר ואפקטיבית יותר, במיוחד עבור עסקים קטנים בעלי תקציב שיווק מוגבל.
במאמר זה אסביר כיצד יש להגדיר את קהל היעד וכיצד הגדרה זו מייעלת את עבודת השיווק באינטרנט ובכללה את קידום האתר בגוגל.
איתור קהלי היעד:
בדקו את הנתונים הבאים:
- למי המוצר/השירות שאתם מספקים הכי מתאים – למי הוא תורם הכי הרבה, מי הכי ירצה אותו ויהנה מהתוצר. אם לדוגמא, אתם חברה לייעוץ מס – חישבו מיהן האוכלוסיות להן מגיע הכי הרבה החזרי מס ומי הלקוחות שהחזר המס תורם להם הכי הרבה.
- מיהן הקבוצות בעלות סיכויי מכירה נמוכים יותר?
- עיינו ברשימת הלקוחות שלכם – מיהם הלקוחות הטובים ביותר? לקוח טוב יכול להיות לקוח ריווחי, לקוח שהעבודה מולו נוחה לכם, לקוח שאינו גוזל מכם יותר מידי זמן, אנרגיה וכסף, לקוח שאינו מתלונן או מכביד עליכם, לקוח נאמן שגם מגייס לכם לקוחות נוספים וכו'. מי הם הלקוחות הבעייתיים? האם קיימים מאפיינים שמבדילים לקוחות טובים מלקוחות לא טובים?
הגדרה מדויקת של קהלי היעד:
הגדירו את קהל היעד שלכם על פי הפרמטרים הבאים: גילאים, מין, איזור גיאוגרפי – מדינות ושפות, מצב משפחתי, מצב סוציו-אקונומי, תחומי עיסוק ועניין.
כמובן שקהל היעד יכול להיות מחולק למס' קבוצות. אם אתם משווקים יותר משירות/מוצר אחד, הגדירו קהלי יעד לכל שירות/מוצר.
התאמת פעילות השיווק באינטרנט לקהלי היעד:
לגבי כל קבוצה בקהל היעד שלכם, בדקו: עד כמה היא נמצאת באינטרנט, באילו אתרים, באילו רשתות חברתיות, באיזה אופן היא משתמשת באינטרנט, מהם העיתויים המתאימים ביותר לשיווק לקבוצה זו (עונות, ימים בשבוע, שעות ביום, אירועים אקטואלים וכו').
שימו לב לפעולות הדורשות התאמה לקהלי היעד:
- אתר הבית: התאמת העיצוב, הניווט, התכנים, אופי הכתיבה ותכנון מסלולי הגלישה בהתאם לקהלי היעד.
- בלוג חברה: התאמת התכנים, תדירות הכתיבה והשפה לקהל היעד.
- קידום אתרים אורגני: עד כמה קהל היעד שלכם מקבל החלטות דרך חיפוש במנועי חיפוש, באילו מנועי חיפוש משתמש (לא רלוונטי לקידום בישראל – כאן גוגל הוא מנוע החיפוש העיקרי בכל קהלי היעד), באילו ביטויים הוא משתמש (מי אומר "מוצרי ספיגה" ומי "חיתולים למבוגרים". מי אומר "מנורות" ומי "גופי תאורה", "חולצות מגניבות" או "חולצות מקוריות" …), כיצד קהלי היעד שלכם מקבלים החלטות – האם הם זקוקים למידע מקיף או לדף נחיתה תכליתי, אילו תגיות title I description יביאו ל CTR מקסימלי, באילו אתרים הכי נכון לפרסם תכנים מקשרים וכו'.
- שיווק ברשתות חברתיות: האם קהל היעד גולש ברשתות חברתיות, באיזו תדירות ובאיזה זמנים, בחירת הרשתות המתאימות, איזו פעילות חברתית שתקדם את המוצר שלכם מתאימה לקהל היעד (תחרויות, סקרים, משחקים, סרטונים וכו').
- פרסום ברשתות חברתיות: פרסום בפייסבוק מאפשר פילוח לפי קהלי יעד. ככל שתוכלו לנצל פילוח זה, כך הפרסום יהיה אפקטיבי יותר.
- פרסום בגוגל PPC) google ads): מאפשר פילוח גיאוגרפי, לפי שפות, שעות וימים בשבוע, מכשירי סלולר וכו'.הגדרת פילוח מדויק יעלה את ה CTR ,את יחסי ההמרה ויוזיל את העלות לקליק כתוצאה משיפור ציון האיכות. מהו הניסוח המתאים ביותר למודעה ולדף נחיתה, איזה דף נחיתה מתאים ביותר (מבחינת עיצוב, אופן ההנעה לפעולה, טסט, שפה וכו').
לסיכום – עסקים רבים קופצים לעבודת השיווק באינטרנט ומפאת חוסר זמן וסבלנות, מוותרים על בחינה רצינית ומדוקדקת של קהל היעד. במקרים אחרים, קהל היעד מאד ברור לבעלי העסקים אך חברות שיווק או קידום אתרים אינן משכילות לקבל את הנתונים באופן מלא ומקיף.
הגדרה מדוייקת של קהלי היעד תסייע לכם לבחור את אפיקי השיווק באינטרנט המתאימים ביותר עבורכם ולהשקיע בהם באופן האפקטיבי ביותר.
וכאן תוכלו לקרוא איך אנחנו מקדמים את אתר הבית שלכם >>