7 הטעויות המרכזיות בהחלפת אתר – שיגרמו לאתר שלכם להיעלם מגוגל
זכרו – שדרוג האתר עלול לפגוע בדירוגים בגוגל ולפעמים אף להעלים את האתר לחלוטין מתוצאות החיפוש. הנה 7 הגורמים המרכזיים לשינויים בדירוג האתר בעקבות שדרוגו או החלפתו.
1. כתובות הדפים הפנימיים מתחלפות
גם אם לא החלפתם את הדומיין, ודף הבית שלכם נשאר באותה כתובת, בבניית האתר החדש, לרוב הדפים הפנימיים מקבלים כתובות חדשות. תוכן שנסרק עד כה בכתובת X עבר עכשיו לכתובת Y וגוגל לא מבין שמדובר באותו דף. קישורים חיצוניים לכתובת X הפכו שבורים ולא העבירו את "הכוח" לכתובת Y. אתם עלולים לאבד את התנועה לדפים הפנימיים שלכם (שהיא מרבית התנועה לאתר).
הפתרון: הפתרון הטוב ביותר הוא לשמור על כתובות הדפים הקיימות. פתרון זה מתאפשר בפרט אם נשארתם עם אותה מערכת ניהול. כאשר פתרון זה לא מתאפשר, יש לבצע הפניות 301 מכל הדפים הישנים לדפים החדשים המקבילים להם. אם לא ניתן למפות את כל דפי האתר, יש למפות לפחות את הדפים המרכזיים, אותם דפים שאתם רואים באנליטיקס שהביאו את מירב התנועה והפניות לאתר ואותם דפים שאליהם מופנים קישורים נכנסים חזקים.
אתרים שמוחלפים ללא הפניות 301 תקינות – מועדים לנפילה דרסטית בגוגל. הקפידו על ביצוע הפניות מלאות ומדוייקות ככל הניתן. עם עליית האתר לאויר וודאו שלכל דפי האתר החשובים קיימות הפניות. וודאו בעזרת כלי בדיקה שההפניות הן 301 ולא 302 או אחרות.
2. תכנים באתר משתנים
לטקסטים באתר שלכם יש השפעה משמעותית על הקידום בגוגל. אם שיניתם תכנים, ויתרתם על טקסטים בדף הבית, קיצצתם דפי תוכן או מאמרים – צפו לאיבוד תנועה.
הפתרון: ניתן לוותר על תכנים שהפכו ללא רלוונטיים, או שאינם משקפים את הפעילות הנוכחית שלכם. אבל הזהרו מויתור על תכנים שמייצרים לכם תנועה ממירה בגוגל. לפני שאתם משנים תוכן דף או מוותרים עליו לחלוטין, בדקו באנליטיקס את הביצועים של הדף.
3. המבנה ההיררכי של האתר משתנה
המבנה ההיררכי של האתר מגדיר עבור גוגל את ה"כוח" של כל דף באתר שלכם. דף שמקושר מסרגל הניווט המרכזי, הוא למעשה דף שמקושר מכל דפי האתר, מה שמחזק אותו בעיני גוגל. ככל שדף נמצא במרחק רב יותר מדף הבית, כך כוחו נמוך יותר. (מרחק מדף הבית נמדד בכמות הקליקים שיש לבצע ע"מ להגיע אליו). אם שיניתם את סרגלי הניווט שלכם: הסרגל המרכזי, סרגל צדדי וסרגל תחתי (פוטר) – צפו לשינוי בדירוג הדפים. גם קישורים פנימיים שאינם חלק מהניווט משפיעים על כוח הדפים הדפים הפנימיים.
הפתרון: תכננו את הניווט באתר כך שהדפים החשובים נמצאים ברמת היררכיה ראשונה וככל שהדף חשוב פחות כך הוא יימצא ברמת היררכיה נמוכה יותר. היעזרו בקישורי פוטר ע"מ להוסיף עוד דפים לרמת ההיררכיה העליונה. צרו קישורים מדף הבית לדפים החשובים ביותר באתר.
4. שינויים באופטימיזציית On Site
אם האתר הישן שלכם עבר אופטימיזציה והאתר החדש לא, תתכוננו לאבד קצת נקודות בגוגל. ה-meta tags, הכותרות, תיאורי התמונות, הקישורים הפנימיים משפיעים על דירוג האתר בגוגל.
הפתרון: העתיקו את תגיות ה-Title, כותרות H1-H2, תיאורי תמונות (Alt) וקישורים פנימיים כפי שהיו באתר הקיים, או בצעו אופטימיזציה מחדש.
5. היווצרות דפי זבל באתר
מערכות מסויימות בקונפיגורציות מסויימות עלולות לייצר לכם אתר עם אחוז גבוה מידי של "דפי זבל". דף זבל הוא כל שאין בו שום ערך או תוכן ייחודי. למשל: דפי אגרגציה: דפי קטגוריות ודפי תגיות, דפי תמונות נטולי טקסט הסבר, דפים שהם שכפול מלא של דפים אחרים ונוצרים בטעות, דפי גרסאות להדפסה, הודעות פורומים שמשתכפלות למס' כתובות וכו'. אין שום אסון בקיומם של דפים כאלה: דפי תמונות, דפי תגיות וכד'. הבעיה היא כשנוצרים יותר מידי כאלה וכשאחוז דפי הזבל באתר נעשה גבוה ביחס לדפי התוכן. בעיה כזו לא תפגע באתר שלכם מיידית. אבל היא חושפת את האתר לפגיעה בעדכוני "גוגל פנדה" ודומיהם.
הפתרון: בדקו וטפלו. בחודש הראשון בו האתר החדש באויר, בדקו מידי פעם את הדפים הנסרקים ע"י גוגל (למשל ע"י פקודת site: בגוגל). וודאו שאין דפי זבל ושכמות הדפים שגוגל סורק באתר לא מנופחת. במידה וזיהיתם דפי זבל, בדקו עם מתכנת האתר כיצד ניתן להסיר אותם/לחסום אותם לגישת מנועי חיפוש/או לסמן אותם ע"י canonical וכד'.
6. בעיות בביצועי האתר
אם לאתר החדש שלכם יש בעיית ביצועים: זמן טעינה גבוה במיוחד או נפילות, אתם עלולים לפגוע בדירוגים שלו. גוגל לא אוהב לסרוק דפים כבדים ואיטיים ולא אוהב להציג אותם לגולשים. אם הקוד באתר שלכם כבד מידי ועמוס מידי, אם העליתם לאתר מדיה כבדה מידי (תמונות, סרטונים וכד'), אם האתר יושב על שרת איטי מידי או לא אמין שמרבה ליפול – ביצועי האתר החדש עלולים להפגע גם בגוגל (וגם לפגוע בחוויית המשתמש, בעיקר ממכשירים ניידים).
הפתרון: ודאו שהאתר נבנה בטכנולוגיה מתקדמת ע"י מתכנת מקצועי ומיומן. (תוכלו לבדוק את זמני הטעינה של אתרים אחרים שלו). אכסנו את האתר בשרת אמין ויציב. אם יש לכם חשש, השאירו את האתר בשרת האכסון של האתר הקודם (אם זה אפשרי) לפחות בחודשים הראשונים לאחר ההעברה. לאחר עליית האתר לאויר, בצעו בדיקות של זמני טעינה, ודאו שגדלי הקבצים אינם חריגים, העזרו בכלים לניטור והתראה על נפילות.
7. הגדרות שגויות באתר החדש
מגוון רחב של טעויות של איש הפיתוח שעלולות לפגוע בניראות האתר בגוגל. הנפוצות שבהן: העלאת האתר החדש עם סימון של חסימה למנועי חיפוש. במצב כזה האתר החדש יוצג באופן תקין לגולשים אבל גוגל לא יסרוק אותו ותוך מס' שבועות מהעלתו הוא יעלם לחלוטין מתוצאות החיפוש. טעות נפוצה נוספת: האתר חשוף לסריקה של מנועי חיפוש כבר כשהוא נמצא בסביבת הפיתוח לפני עלייתו לכתובתו הקבועה. במצב כזה גוגל סורק את דפי האתר בכתובות הזמניות שלו, מה שיגרום לבעיות תוכן כפול שעלולות לפגוע בדירוג האתר. בעיות נוספות: הגדרות לא נכונות של תגיות canonical, קובץ robots וכו'. הטעויות האלה נפוצות אצל בוני אתרים לא מנוסים. הן קטנות אבל קטלניות.
הפתרון: עבדו לפי ה-checklist שלנו להעברת האתר, ותמנעו 99% מהבעיות הנפוצות.
תם ולא נשלם
יש עוד בעיות שונות ומשונות וטעויות תכנון ויישום שעלולות לפגוע בקידום האתר. למעשה, כל מה שקשור לתכנון האתר, המבנה שלו, נושאי האתר, מבנה הדפים, תוכן, יישום הקוד, מערכת הניהול ושרת האכסון – כל אלה קשורים ישירות להצלחת הקידום האורגני של האתר.
לכן הדבר הנכון לעשות הוא לא לחכות שיופיעו בעיות אלא לשלב את איש ה-SEO כבר בשלב הראשוני של אפיון האתר. ביצוע מקדים של חקר מעמיק של המצב הקיים, חקר שוק, ניתוח ביצועים ומחקר מילות מפתח יסייעו למקדם האתר לתכנן יחד אתכם אתר משודרג בעל נוכחות גבוהה יותר בגוגל ויכולת המרה גבוהה יותר. אתר שיהיה לא רק יפה יותר או מהיר יותר אלא אתר שייראה הרבה יותר וייצר הרבה יותר פניות.