החלפת אתר האינטרנט שלכם עלולה לפגוע בדירוגים בגוגל, ולפעמים אף להעלים את האתר לחלוטין מתוצאות החיפוש. 

הרשימה הבאה כוללת את כל הפעולות שיש לבצע במהלך ההחלפה, על מנת להבטיח מעבר חלק ללא פגיעה בדירוגים ובתנועה הנכנסת לאתר.

הערה: רשימה זו מהווה הצעה בלבד. קיימות בדיקות חלופיות וכלים מתקדמים יותר. השתדלתי להיצמד לפעולות הבסיסיות החשובות ביותר ולהציע דרכים פשוטות לבצען.

לפני הכל: פעולות הקשורות באפיון ותכנון האתר

  • כחלק מאפיון האתר החדש, נתחו את התנהגות הגולשים באתר הישן. וודאו שבאתר החדש יש דפים מקבילים לדפים הנצפים ביותר באתר הישן ולדפים הממירים ביותר.
  • בדקו בגוגל אנליטיקס מהם דפי הנחיתה הנצפים ביותר בחיפושים אורגניים. וודאו שבאתר החדש יש להם דפים מקבילים. אל תפגעו בכמות התוכן ובמילות המפתח בדפים אלה.
  • וודאו שדפי התוכן החשובים באתר נגישים בקליק אחד מכל דף באתר.
  • במידה ודף הבית חשוב לקידום: וודאו שתהיה בו לפחות פיסקה אחת של תוכן מקורי (שאינו נמשך מתוך דפים אחרים באתר).

יוצאים לדרך: פעולות לביצוע בשלב פיתוח האתר

  • חסמו את סביבת הפיתוח של האתר לגישת מנועי חיפוש, באמצעות כלל noindex או בקובץ htaccess. אתם רוצים להימנע בכל מחיר ממצב שבו גוגל מאנדקס את סביבת הפיתוח שלכם – אחרי שזה קרה, יהיה הרבה יותר מסובך להסיר אותה משם. 
  • המנעו משימוש בטכנולגיות שאינן ידידותיות למנועי חיפוש עבור מודולים חשובים באתר (בעיקר פרקטיקות ותיקות ועתיקות): קישורים או הפניות ג'אווה סקריפט, iframes, flash.

לפני סיום: פעולות לביצוע לפני שעולים לאויר

  • וודאו שכל דפי האתר מקושרים לאתר (בעיה נפוצה בוורדפרס ובמערכות אחרות היא שדפי הקטגוריה מציגים רק 10/מספר מוגבל של דפים, והשאר נשארים לא מקושרים).
  • וודאו שכלי מנהל אתרים של גוגל (Google Search Console) מוגדר באתר ואם לא, הגדירו אותו בשלב זה. הכלי מהווה ממשק דרכו מעדכן גוגל את מנהל האתר בנתוני האתר ובבעיות בסריקתו. במידה והוחלף שם הדומיין, צרו לדומיין החדש חשבון חדש בכלי מנהלי האתרים ועדכנו את ההפניה בכלי מנהלים של הדומיין הישן.
  • בצעו מיפוי של כתובות האתר הישן לכתובות האתר החדש לצורך יצירת הפניות 301 מכתובות ישנות לחדשות. (ניתן להעזר בכלי סריקה כמו Screaming Frog ליצירת רשימת דפי האתר).
  • מרגע מיפוי הכתובות, המנעו משינויים בכתובות דפים וממחיקת דפים.
  • בדקו את הפניות ה-301 שקיימות כרגע באתר הישן וצרו מהן הפניות עדכניות על מנת למנוע שרשורי הפניות או לאבד הפניות ישנות.
  • אם לא ניתן לבצע הפניות 301 לכל הדפים, הקפידו לבצע לפחות לדפי הנחיתה המרכזיים ולדפים שמקבלים קישורים נכנסים משמעותיים.
  • צרו קובץ robots.txt והגדירו בו את הדפים הפתוחים והחסומים למנועי חיפוש.
  • בצעו פניית נסיון דרך כל טופס יצירת קשר באתר. וודאו שהיא מגיעה לגורם המטפל באופן תקין ושהיא לא נכנסת לתיבת הספאם. וודאו שכאשר הטופס ממולא באופן חלקי או שגוי, מופיעה הודעה מתאימה.
  • וודאו שהאתר מוצג באופן תקין וקריא מהדפדפנים המרכזיים והמכשירים המרכזיים (תוכלו לזהות מי הם דרך בדיקה בגוגל אנליטיקס).
  • וודאו התממשקות נכונה למערכת הדיוור במידה ויש.
  • וודאו קיום דף 404 ידידותי.
  • וודאו שלא נשארו באתר מדיה ותכנים ללא רשיון (תמונות מבנקי תמונות, תכנים שהועתקו מאתרים אחרים באופן זמני וכו').
  • גבו את האתר הישן.
  • מדדו ותעדו את דירוגי האתר הישן בביטויים המרכזיים.
  • במידה ויש קמפיינים שמפנים לאתר: עדכנו כתובות עדכניות, מעקב המרות, פיקסל רימרקטינג. אם הוחלף שרת, הקפיאו את הקמפיינים עד להתייצבות ה-DNS.

לצד ההתרגשות: פעולות לביצוע מיד עם העלאת אתר האינטרנט לאויר

  • פתחו את האתר לגישת מנועי חיפוש.
  • בצע הפניות 301 מכתובות האתר הישן לכתובות האתר החדש. וודאו שאכן ההפניות הן מסוג 301. וודאו שלכל דפי הנחיתה הנצפים בגוגל אנליטיקס ולדפים שיש להם קישורים נכנסים, יש הפניות 301 תקינות. (בעזרת Screaming Frog/ידנית).
  • בדקו תקינות תגיות canonical בדפי האתר.
  • בצעו אופטימיזציה לדפי האתר החדש, תוך מתן תשומת לב מיוחדת ל-Title ול-Description: הם מייצגים את האתר בדף תוצאות החיפוש והניסוח שלהם ישפיע על אחוזי ההקלקה.
  • במידה ומעבירים שרת אחסון: וודאו שלא היו בשרת הישן סאב-דומיינים בשימוש שלא הועברו.
  • וודאו שגישה לדפי האתר ללא www מפנה לדף המתאים עם www (או להפך – לפי בחירתכם).
  • הטמיעו גוגל אנליטיקס והגדירו בו המרות בהתאם לדפי התודה באתר.
  • במידה והוקפאו קמפיינים: עדכנו בהם את הכתובות החדשות, מעקב המרות והחזירו אותם לפעילות.
  • צרו מפת אתר עדכנית והגישו אותה לגוגל דרך כלי המנהלים.
  • פנו אל האתרים המקשרים שמייצרים תנועה נכנסת משמעותית לאתר ומפנים לכתובות לא עדכניות, ובקשו מהם לעדכן את הכתובת. קישורים ישירים ללא 301 מעבירים יותר כוח וחוסכים זמן טעינה.
  • בצעו שוב פניית נסיון בטופס יצירת הקשר ובדיקת עדכון רשימת הדיוור.

נכנסים לשגרה: פעולות לביצוע במהלך החודש הראשון ובאופן שוטף

  • בדקו בכלי המנהלים של גוגל שזמני הטעינה של האתר תקינים – באמצעות דוח Core Web Vitals.
  • אתרו ותקנו שגיאות סריקה (דפי 4XX, 5XX) עפ"י כלי המנהלים של גוגל, ובאמצעות סריקה בכלי כמו Screaming Frog.
  • בצעו פקודת site: בגוגל ע"מ לראות את הדפים הנסרקים בגוגל: וודאו שלא מוצגים דפי זבל ושרק דפים שצריכים להסרק נסרקים, שכותרות הדפים וה-snippets טובים, וודאו שאין כפילויות תוכן. וודאו שכמות הדפים הנסרקים הגיונית.
  • וודאו שלכל דף יש כתובת ייחודית ולא נוצרים שכפולי דפים: בצעו בדיקות מדגמיות לאיתור תוכן כפול בעזרת חיפוש בגוגל של קטעי טקסט תחת גרשיים ובעזרת כלי לאיתור תוכן כפול (למשל copyscape).
  • בדקו את דירוגי האתר החדש. וודאו שהדפים הנכונים מדורגים. יש לכך השפעה מכרעת על אחוז ההמרות.
  • נטרו נפילות שרת באופן שוטף (בעזרת כלים כמו SiteUpTime או UptimeRobot).

7 הטעויות המרכזיות בהחלפת אתר – שיגרמו לאתר שלכם להיעלם מגוגל

זכרו – שדרוג האתר עלול לפגוע בדירוגים בגוגל ולפעמים אף להעלים את האתר לחלוטין מתוצאות החיפוש. הנה 7 הגורמים המרכזיים לשינויים בדירוג האתר בעקבות שדרוגו או החלפתו.

1. כתובות הדפים הפנימיים מתחלפות

גם אם לא החלפתם את הדומיין, ודף הבית שלכם נשאר באותה כתובת, בבניית האתר החדש, לרוב הדפים הפנימיים מקבלים כתובות חדשות. תוכן שנסרק עד כה בכתובת X עבר עכשיו לכתובת Y וגוגל לא מבין שמדובר באותו דף. קישורים חיצוניים לכתובת X הפכו שבורים ולא העבירו את "הכוח" לכתובת Y. אתם עלולים לאבד את התנועה לדפים הפנימיים שלכם (שהיא מרבית התנועה לאתר).

הפתרון: הפתרון הטוב ביותר הוא לשמור על כתובות הדפים הקיימות. פתרון זה מתאפשר בפרט אם נשארתם עם אותה מערכת ניהול. כאשר פתרון זה לא מתאפשר, יש לבצע הפניות 301 מכל הדפים הישנים לדפים החדשים המקבילים להם. אם לא ניתן למפות את כל דפי האתר, יש למפות לפחות את הדפים המרכזיים, אותם דפים שאתם רואים באנליטיקס שהביאו את מירב התנועה והפניות לאתר ואותם דפים שאליהם מופנים קישורים נכנסים חזקים.

אתרים שמוחלפים ללא הפניות 301 תקינות – מועדים לנפילה דרסטית בגוגל. הקפידו על ביצוע הפניות מלאות ומדוייקות ככל הניתן. עם עליית האתר לאויר וודאו שלכל דפי האתר החשובים קיימות הפניות. וודאו בעזרת כלי בדיקה שההפניות הן 301 ולא 302 או אחרות.

2. תכנים באתר משתנים

לטקסטים באתר שלכם יש השפעה משמעותית על הקידום בגוגל. אם שיניתם תכנים, ויתרתם על טקסטים בדף הבית, קיצצתם דפי תוכן או מאמרים – צפו לאיבוד תנועה.

הפתרון: ניתן לוותר על תכנים שהפכו ללא רלוונטיים, או שאינם משקפים את הפעילות הנוכחית שלכם. אבל הזהרו מויתור על תכנים שמייצרים לכם תנועה ממירה בגוגל. לפני שאתם משנים תוכן דף או מוותרים עליו לחלוטין, בדקו באנליטיקס את הביצועים של הדף.

3. המבנה ההיררכי של האתר משתנה

המבנה ההיררכי של האתר מגדיר עבור גוגל את ה"כוח" של כל דף באתר שלכם. דף שמקושר מסרגל הניווט המרכזי, הוא למעשה דף שמקושר מכל דפי האתר, מה שמחזק אותו בעיני גוגל. ככל שדף נמצא במרחק רב יותר מדף הבית, כך כוחו נמוך יותר. (מרחק מדף הבית נמדד בכמות הקליקים שיש לבצע ע"מ להגיע אליו). אם שיניתם את סרגלי הניווט שלכם: הסרגל המרכזי, סרגל צדדי וסרגל תחתי (פוטר) – צפו לשינוי בדירוג הדפים. גם קישורים פנימיים שאינם חלק מהניווט משפיעים על כוח הדפים הדפים הפנימיים.

הפתרון: תכננו את הניווט באתר כך שהדפים החשובים נמצאים ברמת היררכיה ראשונה וככל שהדף חשוב פחות כך הוא יימצא ברמת היררכיה נמוכה יותר. היעזרו בקישורי פוטר ע"מ להוסיף עוד דפים לרמת ההיררכיה העליונה. צרו קישורים מדף הבית לדפים החשובים ביותר באתר.

4. שינויים באופטימיזציית On Site

אם האתר הישן שלכם עבר אופטימיזציה והאתר החדש לא, תתכוננו לאבד קצת נקודות בגוגל. ה-meta tags, הכותרות, תיאורי התמונות, הקישורים הפנימיים משפיעים על דירוג האתר בגוגל.

הפתרון: העתיקו את תגיות ה-Title, כותרות H1-H2, תיאורי תמונות (Alt) וקישורים פנימיים כפי שהיו באתר הקיים, או בצעו אופטימיזציה מחדש.

5. היווצרות דפי זבל באתר

מערכות מסויימות בקונפיגורציות מסויימות עלולות לייצר לכם אתר עם אחוז גבוה מידי של "דפי זבל". דף זבל הוא כל שאין בו שום ערך או תוכן ייחודי. למשל: דפי אגרגציה: דפי קטגוריות ודפי תגיות, דפי תמונות נטולי טקסט הסבר, דפים שהם שכפול מלא של דפים אחרים ונוצרים בטעות, דפי גרסאות להדפסה, הודעות פורומים שמשתכפלות למס' כתובות וכו'. אין שום אסון בקיומם של דפים כאלה: דפי תמונות, דפי תגיות וכד'. הבעיה היא כשנוצרים יותר מידי כאלה וכשאחוז דפי הזבל באתר נעשה גבוה ביחס לדפי התוכן. בעיה כזו לא תפגע באתר שלכם מיידית. אבל היא חושפת את האתר לפגיעה בעדכוני "גוגל פנדה" ודומיהם.

הפתרון: בדקו וטפלו. בחודש הראשון בו האתר החדש באויר, בדקו מידי פעם את הדפים הנסרקים ע"י גוגל (למשל ע"י פקודת site: בגוגל). וודאו שאין דפי זבל ושכמות הדפים שגוגל סורק באתר לא מנופחת. במידה וזיהיתם דפי זבל, בדקו עם מתכנת האתר כיצד ניתן להסיר אותם/לחסום אותם לגישת מנועי חיפוש/או לסמן אותם ע"י canonical וכד'.

6. בעיות בביצועי האתר

אם לאתר החדש שלכם יש בעיית ביצועים: זמן טעינה גבוה במיוחד או נפילות, אתם עלולים לפגוע בדירוגים שלו. גוגל לא אוהב לסרוק דפים כבדים ואיטיים ולא אוהב להציג אותם לגולשים. אם הקוד באתר שלכם כבד מידי ועמוס מידי, אם העליתם לאתר מדיה כבדה מידי (תמונות, סרטונים וכד'), אם האתר יושב על שרת איטי מידי או לא אמין שמרבה ליפול  – ביצועי האתר החדש עלולים להפגע גם בגוגל (וגם לפגוע בחוויית המשתמש, בעיקר ממכשירים ניידים).

הפתרון: ודאו שהאתר נבנה בטכנולוגיה מתקדמת ע"י מתכנת מקצועי ומיומן. (תוכלו לבדוק את זמני הטעינה של אתרים אחרים שלו). אכסנו את האתר בשרת אמין ויציב. אם יש לכם חשש, השאירו את האתר בשרת האכסון של האתר הקודם (אם זה אפשרי) לפחות בחודשים הראשונים לאחר ההעברה. לאחר עליית האתר לאויר, בצעו בדיקות של זמני טעינה, ודאו שגדלי הקבצים אינם חריגים, העזרו בכלים לניטור והתראה על נפילות.

7. הגדרות שגויות באתר החדש

מגוון רחב של טעויות של איש הפיתוח שעלולות לפגוע בניראות האתר בגוגל. הנפוצות שבהן: העלאת האתר החדש עם סימון של חסימה למנועי חיפוש. במצב כזה האתר החדש יוצג באופן תקין לגולשים אבל גוגל לא יסרוק אותו ותוך מס' שבועות מהעלתו הוא יעלם לחלוטין מתוצאות החיפוש. טעות נפוצה נוספת: האתר חשוף לסריקה של מנועי חיפוש כבר כשהוא נמצא בסביבת הפיתוח לפני עלייתו לכתובתו הקבועה. במצב כזה גוגל סורק את דפי האתר בכתובות הזמניות שלו, מה שיגרום לבעיות תוכן כפול שעלולות לפגוע בדירוג האתר. בעיות נוספות: הגדרות לא נכונות של תגיות canonical, קובץ robots וכו'. הטעויות האלה נפוצות אצל בוני אתרים לא מנוסים. הן קטנות אבל קטלניות.

הפתרון: עבדו לפי ה-checklist שלנו להעברת האתר, ותמנעו 99% מהבעיות הנפוצות.

תם ולא נשלם

יש עוד בעיות שונות ומשונות וטעויות תכנון ויישום שעלולות לפגוע בקידום האתר. למעשה, כל מה שקשור לתכנון האתר, המבנה שלו, נושאי האתר, מבנה הדפים, תוכן, יישום הקוד, מערכת הניהול ושרת האכסון – כל אלה קשורים ישירות להצלחת הקידום האורגני של האתר.

לכן הדבר הנכון לעשות הוא לא לחכות שיופיעו בעיות אלא לשלב את איש ה-SEO כבר בשלב הראשוני של אפיון האתר. ביצוע מקדים של חקר מעמיק של המצב הקיים, חקר שוק, ניתוח ביצועים ומחקר מילות מפתח יסייעו למקדם האתר לתכנן יחד אתכם אתר משודרג בעל נוכחות גבוהה יותר בגוגל ויכולת המרה גבוהה יותר. אתר שיהיה לא רק יפה יותר או מהיר יותר אלא אתר שייראה הרבה יותר וייצר הרבה יותר פניות.

ירדן שחר

"יישר כוח WebGuru – לפני כשנתיים בחרתי להיות לקוחה שלכם הן לבניית ותחזוקת האתר שלי והן לשיווק דיגיטלי, ואני מברכת על כך מידי יום. אין ספק שיש תמורה בעד האגרה, התוצאות מדברות בעד עצמן וההשקעה משתלמת מיכל יקרה , בחרת להתמקד במומחים וכך גם בחרת את הצוות המקצועי שאת מובילה. כולם מביאים איתם מצויינות מקצועית, אמינות ושירות מעל המצופה .ולגבי המחוייבות? היא גם לספק אך בעיקר לללקוח. בחירת המומחים נעשית בקפידה ועדיין אתם בוחנים את שביעות רצון הלקוח לאורך כל הדרך. ברור שאני ממליצה על WebGuru"

מרפאת שיניים ד

כבר 15 שנה וובגורו מלווה אותנו בחוכמה והקשבה, בהבנה לצרכים ותמיד עם יד על הדופק.
מיכל ואיתי הם הכתובת למי שזקוק (שאלה בעצם כולם..) לליווי בעולם המורכב והמשתנה של שיווק ברשת. מומלץ!

צללית סוככים

״לפני 6 שנים העברנו את קידום אתר צללית לחברת וובגורו. מאז המובילות של צללית מתבטאת לא רק בשטח, אלא גם בגוגל. כמות הפניות מהאתר עלתה פלאים וממשיכה לעלות משנה לשנה. הפעילות שלנו התרחבה וגם העבודה עם וובגורו התרחבה לפרוייקטים נוספים. וובגורו מקימים לנו אתרים, דפי נחיתה, מקדמים בגוגל, מנהלים קמפיינים וכותבים תוכן. השירות הוא אישי, מקצועי ומדויק והתוצאות בהתאם״.

כספית החזרי מס

"מזה 10 שנים אנו עובדים עם מיכל מוובגורו באופן צמוד ואישי. מיכל והצוות הנהדר הביאו את האתר לתוצאות מצוינות בגוגל. לכל אורך הדרך אנו מקבלים מהם רעיונות חדשים לקידום ולשיפור גם בהתאם לשינויים החלים בגוגל, יחס אישי ושירות מצוין״.

חגי אופנועים

״אנחנו עובדים עם מיכל כבר למעלה מ-10 שנים. בזכות הכישורים שלה וההשקעה בפרטים הקטנים, היקף העבודה שלנו התרחב בצורה משמעותית, ועכשיו אנחנו בית הספר לנהיגה הכי גדול בישראל! הקידום בגוגל מציב אותנו במקום הראשון, ומעבר לכך מיכל מיידעת אותנו בכל שינוי רלוונטי באתרי המתחרים, ומשתפת אותנו ברעיונות מקוריים לגבי פרסום באתרים חדשים באופן שוטף. לסיום – אחרי שנים של שת"פ, ולאחר שהתנסינו עם הרבה אנשי מקצוע אחרים, אנחנו מרוצים מהתוצאות וממליצים בחום!״

רוצה להתקדם איתנו?

כמה פרטים ונחזור אליך בהקדם:

    חייגו אלינו צרו קשר