לפני כחודשיים בוצע בגוגל ארה"ב שינוי אלגוריתמי מהותי, שנודע בכינוי הרשמי "עדכון פנדה" ובכינוי הלא רשמי "עדכון החוואים" (farmer update). מכיון שמהות העדכון היא הורדת תכנים לא ראויים וחיזוק תכנים איכותיים, כולנו פירגנו ואפילו הבענו כמיהה ליום שהפנדה יגיע לישראל, ימחק את אתרי הספאם ויקפיץ למעלה את האתרים האיכותיים (שלנו כמובן).

חודשיים אחרי העדכון בארה"ב ושבועיים אחרי העדכון באנגליה – אני עוקבת אחרי התכתובות ברשת ומגלה תמונה קצת פחות אופטימית: מסתבר שגם לנו, "הטובים", יש סיבות טובות לחשוש מעדכון פנדה:

  1. העדכון פגע באתרים רבים שאינם ספאמיים.
  2. נפגעו אתרים שלמים ולא רק הדפים הלא איכותיים שבהם.
  3. אתרים שהועתק מהם תוכן, מצאו בעקבות העדכון את התוכן המקורי שלהם יורד בתוצאות החיפוש כשמעליו צצו האתרים המעתיקים.
  4. נכון להיום, גם אתרים שתיקנו את הבעיות, מחקו או שיפרו דפים לא איכותיים – לא חזרו לדירוגים הקודמים שלהם (למעט מקרים בודדים).

בנוסף, אני מגלה מסביבי דאגה מצד בעלי אתרים שחוששים לקישורים שבנו מתוך אתרי מאמרים, אתרים תומכים ומאמרים מקשרים, שהם, איך לומר, לא בדיוק מחקרים מקוריים.

בנסיון למנוע פגיעה באתרים טובים ולייצר רשימת פעולות פרקטיות לביצוע אם וכאשר תהיה פגיעה בפועל, אספתי מתוך דוחות, מאמרים, פוסטים, דיונים, שאלות ותשובות ממרכז המידע של גוגל וראיונות עם אנשי גוגל, תשובות לכל השאלות הקשורות להתמודדות עם פנדה.

תזכורת: מי באמת נפגע מפנדה?

קודם כל, נפגעו אתרי הזבל. גוגל מתגאים במתאם של 84% בין האתרים שנפגעו בעדכון פנדה לבין אתרים שנחסמו ע"י גולשים באמצעות תוסף החסימות של כרום. אם האתר שלכם הוא זבל טהור – צפו פגיעה.

אבל, גם אתרים שאינם מוגדרים כספאם נפגעו.  EzineArticles.com למשל, אתר מאמרים עשיר הוא אחד הנפגעים העקריים של העדכון, למרות שכל מאמר באתר עובר סינון אנושי ולמרות שיש לא מעט מידע איכותי באתר.

מטרת העדכון היתה לטפל לא רק בספאם, אלא בעיקר להתמודד עם תוכן בינוני ("פרוזה" להגדרת גוגל) – שכתובים וטקסטים שאין בהם ערך מוסף מהותי לגולש.

שאלת מיליון הדולר: איך גוגל מודד תוכן איכותי?

מבין כל החוקרים שחיפשו את הקשר בין פרמטרים שונים בדפים לבין פגיעה, לא נמצאו מסקנות גורפות ונכון להיום, לא ברור לאף אחד מה הסיגנלים שמשמשים את גוגל להערכת איכות. הנה מה שכן נמצא:

  • תוכן לא מקורי הוא הראשון להפגע – אם עד העדכון, ידע גוגל לזהות מי המקור ומי המשכפל – לפי דיווחים של בעלי אתרים, עדכון פנדה שיבש את הלוגיקה הטובה של גוגל ומעתה, המעתיקים עלולים להחשב למקור. (מענין לקרוא את הסיקור של בעל wonderHowTo.com בנושא)
    בתגובה לטענות האלו, הודיעו גוגל שהם מודעים לבעיה ומנסים לתקן אותה.
  • נפגעים נוספים: דפים שאין בהם מידע חדש, תכנים משוכתבים ותכנים שסובבים סביב נושא מסוים מבלי לתרום מידע מהותי מקורי.
  • האורך לא קובע: מי שחשב שהארכת המאמרים מ 250 מילים ל 400 מילים, תציל לו את האתר, טעה. יש דוגמאות רבות לדפים קצרים שבעקבות העדכון, עקפו דפים ארוכים יותר, כנ"ל לגבי דפים שמכילים בעיקר סרטון, פלאש או תמונה.
    נכון שסטטיסטית, תוכן איכותי נוטה להיות ארוך יותר מתוכן רדוד ולכן אולי תכנים כאלו מדורגים גבוה יותר ברוב המקרים. אבל האורך לכשעצמו – אינו סיגנל.
  • מאט כץ נשאל ואישר שפרסומות בגוף הדף, אינן מהוות סיגנל לאיכות נמוכה.
    בפועל, דפים עם אחוז גבוה של שטחי פרסום, דפים עם נוכחות בולטת של פרסומות מעל ה fold ודפים שצריך לנבור בפרסומות בהם ע"מ לגלות את הטקסט – נפגעו.
    גם כאן, יתכן שסטטיסטית, ריבוי פרסומות נפוץ יותר בתכנים לא איכותיים והפגיעה בדפים כאלה לא נובעת ישירות מריבוי הפרסומות.
  • בתגובה לטענות בעלי אתרים על כך שדפים עם תוכן מקורי ומהותי נפגעו, ענו גוגל שלא מספיק שהתוכן יהיה מקורי. חשוב שהמחקר יהיה מקורי.  לטענת גוגל, העדכון הצליח לאתר ולקדם דפים שיש להם יתרון בערך המוסף שהם מספקים לגולש לעומת דפי "פרוזה" (טקסטים סתמיים בנושא מסוים). אין כל רע בסינדקציות ובסיכומים של תכנים מהרשת – רק שכל עוד לא תוסיפו להם ערך מוסף משלכם, למה שגוגל יעדיף אתכם בתוצאות החיפוש?
  • ככל הנראה, לא רק התוכן קובע, אלא גם פרמטרים אחרים בדף, המשקפים את מידת ההערכה של הגולש את איכות הדף: ויזואליות, קריאות, חווית משתמש. בנוסף, סביר להניח שנבחנת גם התנהגות הגולשים בדף.

האם עדכון פנדה פוגע רק בדפים הלא איכותיים או באתר כולו?

בעלי אתרים דווחו וגוגל אישרו: עדכון פנדה פגע פגיעה גלובלית באתרים אשר אחוז הדפים הלא איכותיים שלהם עבר סף מסוים.

למידע הזה יש משמעות פרקטית חשובה ביותר:

אם חשבתם שהדפים החשובים שלכם בטוחים ורק מאמרים נידחים או תכני גולשים שממילא לא מייצרים תנועה/לידים ייפגעו – טעיתם.

טפלו בדפים הבעייתיים שלכם על מנת להציל את האתר כולו.

נכון שהסרת דפים עלולה לפגוע באתר, אבל במקרים מסויימים, זו פגיעה חלשה יותר מפגיעה גורפת של האתר כולו.

מה הדרך הטובה ביותר להציל את האתר שלי?

  • סרקו את כל דפי האתר וסמנו את כל הדפים שאין להם ערך מוסף משמעותי לגולש: תכנים לא מקוריים (גם אם אתם המקור), שכתובים ללא ערך מוסף, דפי קישורים, דפי תגיות, דפים שחוזרים על עצמם וכו'.
  • אם העתיקו מכם תוכן – דרשו מהמעתיקים להסיר את התוכן המועתק או לסמנו ב canonical tag.
  • שפרו תכנים לא איכותיים או הסירו אותם.
  • לאחר העדכון: תוכלו לבדוק בדיוק בגוגל אנליטיקס איזה דפים נפגעו ולטפל רק בהם. נסיון לבחון את ההבדלים בין דפים שעלו לדפים שירדו הוא מעניין וחשוב, אבל קחו בחשבון שעליות וירידות תלויות גם באתרים המתחרים. בדקו את התכנים שלכם ביחס לשל המתחרים שלכם.

מה עושים עם הדפים הנפגעים/הלא איכותיים?

  • דפים שניתן לאחד עם דפים דומים, איכותיים יותר – הפנו בעזרת 301 permanent redirect או canonical tag לדפים האיכותיים.
  • דפים שתרצו לשפר בהמשך – סמנו בינתיים כ noindex (ואל תשכחו להסיר אח"כ…).
  • את שאר הדפים הלא איכותיים – פשוט תמחקו (ותקראו אצל שני סלמה איך ליצור דפי 404 טובים). עד כמה שמקדמי אתרים לא אוהבים לראות הודעות 404 ב GWT, ועד כמה שאנחנו קנאים לדפי התוכן שיצרנו לטובת מילות מפתח וקישורים – לא כדאי לקחת סיכון. עדיף לוותר על דפים לא ערכיים בודדים ולא לסכן את האתר כולו.
  • ההסבר המלא לגבי טיפול בדפים בעייתיים מופיע במרכז העזרה של גוגל ובפוסט מסכם של ברי שוורץ.

האם קישורים מאתרי מאמרים ימשיכו להיות אפקטיביים?

אין לדעת. הגישה לדעתי צריכה להיות כזו:

  • אין טעם להפיץ מאמרים משוכפלים או לא איכותיים. הפיצו רק מאמרים איכותיים ומקוריים.
  • העדיפו קישורים מאתרים שיקרים לליבו של בעליהם: אתרים שניכרת בהם השקעה שוטפת, מבחינת עיצוב, חווית משתמש, תחזוקה והקפדה על איכות התוכן.
  • אל תבססו את הקידום שלכם על אתרי מאמרים (זו עצתי גם בלי קשר לפנדה).

בכל מקרה, עדכון פנדה מתרכז במה שקורה בתוך האתר שלכם. השינוי שאחרי פנדה מאופיין בירידה בהשפעת הקישורים החיצוניים ועליה בהשפעת התוכן בתוך האתר.

seoMoz חקרו בעזרת linkscape את השפעתם של פרמטרים שונים בקישורים הנכנסים לאתרים  לפני ואחרי העדכון. אחת המסקנות היתה, שהעדכון הפחית את השפעתם של הקישורים הנכנסים על הדירוג. עדכון פנדה אינו קשור באופן ישיר לפרמטרים הקשורים לקישורים הנכנסים לאתר. (מה שאומר פרקטית, שאם אתם נוהגים לאבחן אתרים ע"ס הערכת הקישורים הנכנסים אליהם, קחו בחשבון שהמתאם הולך להיות נמוך יותר.)

ואחרי שכל זה נאמר… צריך גם להרגיע:

ההשפעה של עדכון פנדה בשפות זרות ובמדינות נידחות כמו ישראל, צפויה להיות פחות אגריסבית מזו שנמדדה בארה"ב. Google.com היה וכנראה יישאר מתוחכם יותר מ google.co.il

  • כפי שאנחנו רואים כבר היום, יכולות ניתוח הטקסט של גוגל בעברית נמוכות.
  • אחת המטרות של העדכון, היא להוריד את כמות הדפים הנסרקים שעלתה משמעותית בעקבות עדכון קפאין. במובן הזה, מדינות קטנות כמו ישראל, לא מדגדגות לזחלנים של גוגל ולא מצדיקות כנראה את מאמצי היישום של אלגוריתמים תלויי שפה על השפה העברית.
  • השינוי ישפיע גם על המתחרים שלכם: כשיש הרבה נפילות, יש גם הרבה עליות.
  • יתכן שגוגל יבצעו עוד מס' שיפורים באלגוריתמים לפני שמשחררים את העדכון בשאר העולם.

בדיוק מהסיבות האלה, אני באופן אישי, לא ממהרת לבצע מחיקות ומהפיכות באתרים שלי לפני העדכון.
ואתם?

מיכל כהן וובגורו

מיכל כהן

מייסדת ומנהלת את WebGuru קידום אתרים. מקדמת אתרים, בעלת ניסיון מקצועי רב שנים בהובלת פרוייקטי קידום, ייעוץ SEO לחברות, ניהול קמפיינים ב-Google Ads, אפיון ותכנון אתרים. מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc). נשואה ואמא לשלושה.

רוצה להתקדם איתנו?

שלח לנו את כתובת האתר שלך ונחזור אליך בהקדם:

חייגו אלינו צרו קשר

רוצה להתקדם איתנו? לייעוץ צור קשר