סיכום עדכון הליבה של גוגל – יוני 2019

ראשי / הבלוגוגל / סיכום עדכון הליבה של גוגל – יוני 2019

מאת: מיכל כהן

בתחילת החודש התגלגל עדכון ליבה רחב בגוגל שהשפיע על לא מעט אתרים בזירות שונות. 

מה זה אומר עדכון ליבה? איך העדכון הזה שינה את תוצאות החיפוש? מה תעשו אם האתר שלכם נפגע, והאם SEO (שוב) מת? כל התשובות לפניכם.

קצת היסטוריה ופילוסופיה (כן, אפשר לדלג)

העדכון התגלגל ב 3-8/6/2019, כשבשונה מעדכוני הליבה הקודמים, הפעם גוגל הודיעו עליו רשמית יום לפני.

עדכוני ליבה קורים בגוגל בשנים האחרונות אחת למספר חודשים, ולהבדיל מעדכוני גוגל של פעם, הם לא מטפלים בסיגנלים ספציפיים (תוכן/קישורים/מהירות טעינה/התאמה למובייל), אלא משפרים באופן כללי את האלגוריתמים שקשורים להבנת כוונת הגולש במטרה להתאים לו תוצאות רלוונטיות ואיכותיות יותר.

כך למשל בעדכון הליבה של אוגוסט 2018, שכונה medic update, ניסו בגוגל לשפר את התוצאות בתחום הרפואי ובתחומי YMYL ׁ( (Your money or your life נוספים. כנראה שהתוצאה לא היתה מאד קולעת ולכן במרץ 2019, היה עדכון נוסף שתיקן במידה מסויימת את עדכון אוגוסט.

אז נכון שיש תחושה לפעמים ש-SEO זה רולטה ושאין מה לנתח ואין מה לתקן כי ממילא מחר הגלגל יסתובב שוב וניפול במקום שונה, ונכון שגם גוגל בכל עדכון ליבה מצהירים ש"אין מה לתקן. זה לא אתם, זה אנחנו", ובכל זאת… חשוב ללמוד מכל עדכון. ניתוח השינויים מלמד אותנו עוד משהו על איזה תוצאות חיפוש גוגל רוצים לראות.

מה קרה בעדכון הליבה הנוכחי?

העדכון הזה נראה כמו המשך והרחבה לעדכוני הליבה הקודמים: ההשפעה החזקה ביותר היתה על תחום הבריאות, אבל הפעם עם הרחבה לתחומי YMYL נוספים: פיננסים, חדשות וכו' ונגיעות פה ושם בגיימינג וקימעונאות.

האם העדכון נגמר? עקרונית כן. מעשית, ביומיים האחרונים אני רואה עוד שינויים. זה די שכיח שעדכונים גדולים גוררים אחריהם aftershocks.

הסתכלות כוללת

אז השוויתי כדוגמא שני אתרי לקוחות שלנו בתחום הרפואי, די דומים מבחינת אסטרטגיית הקידום, רמת התוכן, המבנה ותמהיל הקישורים. העדכון קידם אחד מהם ב-50% והוריד את השני ב-20%.

אם האסטרטגיה כל כך דומה, איך יתכן שהעדכון השפיע עליהם באופן הפוך? הוא לא. הוא השפיע עליהם בדיוק אותו דבר:

האתר שהתקדם הוא אתר לקוח שלנו פחות משנה שעדין לא מיצה את מלוא הפוטנציאל שלו, והעדכון פשוט זירז את הקידום שלו למקומות הראויים. זה שירד, הוא לקוח שכבר כמה שנים במקומות גבוהים והעדכון הוריד אותו למקומות ריאלים יותר. בשורה התחתונה, שניהם נמצאים עכשיו במיקומים הגיוניים.

הנטיה הטבעית שלנו היא להסתכל איפה היינו קודם, כמה זזנו ולשאול למה. הנטיה הטבעית שלנו היא גם לחשוב שהכל קשור אלינו ולשכוח שקידום הוא ענין יחסי למתחרים.

עצה שלי: הניתוח הנכון לא יגיע מהתמקדות בכמה מקומות עלית פה וכמה ירדת שם, אלא בהסתכלות רחבה על השינוי הכללי בדף תוצאות החיפוש וניתוח התוצאות שהתקדמו.

כשבחנתי אצל כל אחד מהלקוחות האלה את מי הוא עקף ומי עקף אותו, הבנתי שהעדכון התנהג אותו דבר בדיוק בשני המקרים. בשניהם אנחנו ממוקמים מתחת לאתרים האוטוריטה ומעל מתחרים פחות איכותיים/רלוונטים/אמינים. כדי להתקדם מכאן, נבחן את מי שעוקף אותנו, כדי להמשיך ולשפר.

בחינת השינויים במאות ביטויים שאנחנו עוקבים אחריהם וקריאת ניתוחים אחרים שדווחו בעולם, הובילה אותי ל 5 התובנות שלפניכם.

1. יש פחות יתרון לגודל ולפופולאריות

סופסוף גוגל הבינו שזה שאתה אתר חדשות מוביל או מגזין גדול, זה לא אומר שהתוכן שלך ראוי יותר. כדוגמא, אתר החדשות המוביל בבריטניה daily mail איבד בעדכון הזה 90% מהרווחים. גם אתר חדשות הקריפטו הגדול CCN, התרסק בעדכון (והודיע בעקבות כך על סגירתו!).

ניתחתי שינויים בתוצאות חיפוש רבות בישראל וראיתי שגוגל מתרשם פחות מגודל ומ"מובילות". תכנים מגמתיים ולא אובייקטיביים, כתבות שיווקיות, כותרות clickbait, דפים עמוסי פרסומות, fake news – גוגל נלחמים בהם גם אם הם באתר מוביל ולא אצל אפילייאט קטן.

ראינו בעדכון הזה שאתרי "תמיכה" שלנו, כאלו שבאופן טבעי סובלים ממדדי E-A-T נמוכים, עוקפים אתרים פופולארים שבעבר גוגל נתן להם יותר יתרון סמכות.

2. יש יתרון לגופים האמינים

האתרים הגדולים שכן התקדמו הם אתרי הגופים הסמכותיים באמת כמו קופות החולים הגדולות, בתי חולים, אתרי ממשלה, אתרים אקדמיים ושאר אתרים ראויים וטובים. אלו אתרים שרובנו מעדיפים לצרוך מהם את הידע שלנו, בעיקר בנושאים מהותיים, ואלו האתרים שבכל עדכון מתקדמים יותר, ודוחקים עוד ועוד את האתרים הקטנים הפרטיים. במקרים רבים גוגל מציג שתי תוצאות רצופות מכל אתר כזה ובכך דוחק עוד יותר את האתרים הקטנים (זאת למרות עדכון ה diversity שהיה לפני כשבוע).

3. יש יתרון לאורך ועומק המידע

בעיקר בתחום הרפואי, רואים למעלה יותר תוצאות של תכנים ארוכים ומקיפים. כשגולש מחפש "ויטמין B12" או "טיפול בטחורים", הוא יקבל מעכשיו דפים ארוכים של מידע. דפי מכירה ודפי מוצר כבר לא מופיעים בראש התוצאות בשאילתות מהסוג הזה.

תוצאות חיפוש אחרי עדכון גוגל

בראש התוצאות: יותר דפי מידע, יותר אתרים סמכותיים ואמינים

 

4. עוד יתרון לטובים באמת

פה ושם, בתוך הררי התוכן הבינוני ברשת, יש פנינים. יש כותבים נהדרים, יש מקצוענים. המקצוענים האלה זכו לעוד יתרון גם בעדכון הזה.

5. אין קשר לקישורים

אני לא אומרת פה שאפשר לקדם אתרים ללא קישורים, או שקישורים איבדו מחשיבותם. אני אומרת שהשינויים בעדכון הזה לא נראים קשורים לקישורים.

מה לעשות אם האתר שלך נפגע בעדכון?

גוגל חוזרים ומסבירים שלמי שנפגע אין מה לתקן. למה? כי אין פה גורם אחד כמו מהירות או קישורים או מילות מפתח שאפשר "לסדר". ג'ון מולר מגוגל כן מציע מה שהוא תמיד מציע: לעבור על מסמך הנחיות האיכות שפרסמה גוגל ב-2011. שם הם מציעים לבחון מחדש כל דף שנפל:

  • האם הוא נראה אמין?
  • האם הוא מציג מידע שלם ואת כל האספקטים שלו?
  • האם הכותב הוא דמות סמכותית בתחומו?
  • האם המאמר ראוי להופיע במגזין מקצועי מודפס?
  • האם המאמר ערוך היטב והאם הכתיבה עברה הגהה?
  • האם היית מוכן למסור לאתר הזה את פרטי האשראי שלך ע"מ לרכוש ממנו?

ואני מוסיפה עוד כמה שאלות משלי:

  • האם כיסיתם את כל מה שמעניין את הקהל שלכם? העזרו גם בבחינת התוצאות שמעליכם וגם בהצעות של גוגל בהשלמות ובסוף דף תוצאות החיפוש.
  • האם הדף מספיק ממוקד סביב הביטוי שאתם מנסים לקדם? אם הוא רחב מידי, פצלו אותו למס' דפים לפי תתי נושאים.
  • האם אתם לא חוטאים בלדבר יותר מידי על עצמכם ופחות מידי על מה שמעניין את הגולש?
  • האם יש לכם אפשרות לשפר את חוויית הגלישה ע"י הוספת סרטוני וידאו?
  • האם אתם גאים לשתף את הדף הזה? אל תעלו לאתר תוכן בינוני. תייצרו פנינים. לא רק בשביל גוגל, בשביל השם שלכם.
  • בקשו מחברים לתת לכם פידבק לגבי עד כמה האתר משדר אמינות.

SEO לא מת, אבל הוא כבר לא אוסף מניפולציות ולא סתם צ'קליסט. הוא חלק מאסטרטגיה כוללת ותהליך שיווקי ארוך טווח.

רוצים להמשיך ולקבל מאיתנו עדכונים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק שלנו.

צרו עימנו קשר

מלאו את הפרטים שלכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם.