גוגל הוא מקור המידע הנפוץ ביותר וכנראה גם האמין ביותר לגילוי כל המידע על האדם שמולכם. מה שהופך את ניהול המוניטין בגוגל להיות הנושא, או יותר מדויק – השירות, שיותר ויותר אנשים מודעים אליו ונזקקים לו: הצגה חיובית של אדם, ארגון או מותג בתוצאות הראשונות בגוגל.

האם כל אחד צריך ניהול מוניטין ומתי במיוחד חשוב לעשות אותו?

התשובה הקצרה היא כן, במידה מסוימת. כל אחד צריך לבדוק איך הוא נראה בגוגל בעמוד הראשון, בין אם אתם בעלים של עסק, מנהלים בכירים, מחפשים עבודה או סתם מתכוננים לדייט.

יש אנשים שכל מה שיופיע בעבורם הם כצפוי פרופילים ברשתות חברתיות שאין בתוכם היסטוריה מביכה, אך יש אנשים שיגלו שתיקים משפטיים מהעבר, שמועות ורכילויות לא מחמיאות עדיין רודפים אותם בדיוק ברגע שבו זה הדבר האחרון שהם צריכים…

הסוג השני של האנשים כנראה זקוקים יותר מכולם לשירות ניהול מוניטין ברשת, אבל גם מי שנמצא לקראת צומת מרכזי בחיים כמו גיוס, מציאת עבודה או לקיחת הלוואה גדולה מהבנק או חברות האשראי ירצה להיות בטוח שלא מוצגות תוצאות בעייתיות כשמחפשים את השם שלו.

לא להיכנס לפאניקה

אנשים רבים שמגלים על עצמם דברים לא מחמיאים בגוגל נכנסים ללחץ ומחפשים את החברה הראשונה שתוכל לגרום לכל התוצאות האלו להעלם או להידחק למטה ולכן בדרך כלל הם פונים לחברות לקידום אתרים (SEO).

יש בכך היגיון, אבל לא תמיד מדובר תמיד באותו השירות ולכן צריך לדעת היטב לאן לפנות.

החברה אליה פונים צריכה להכין את הלקוח לכך שיש תהליך מסודר שאותו מבצעים על מנת ליצור מוניטין חיובי בגוגל, גם אם מדובר ב-SOS. עבודה מהירה כדי לרצות את הלקוח וכמובן עבודה לא מקצועית (שיכולה לנבוע מחוסר ידע ולא בהכרח מניסיון לעגל פינות) עשויה לגרום ל״ניעור״ של התוצאות, אבל לא בהכרח לטובה.

אז איך מבצעים ניהול מוניטין בצורה מקצועית?

1. חיפוש של האזכורים הבעייתיים

במידה ומדובר בניהול מוניטין עקב תוצאות בעייתיות שכבר קיימות, ייתכן שיהיה צורך להרכיב רשימה של שמות או ביטויים בעייתיים ("ישראל ישראלי העלים מיסים"), במיוחד כאלו שחוזרים כאשר מתחילים להקליד את שם האדם או המותג בגוגל (השלמה אוטומטית).

האזכורים הבעייתיים יכולים להיות מסוגים שונים ובצורות שונות: החל מכתבות חדשותיות לא מחמיאות (״חשדות כבדים נגד ישראל ישראלי״), ביקורות או דיס-המלצות של גולשים ולקוחות, פסקי דין ומסמכים משפטיים וכו׳.

2. סריקה

בהמשך לסעיף הראשון, מתחילים בסריקה של העמודים הראשונים בגוגל, וממפים אילו אתרים בדיוק נמצאים במקומות הראשונים ומציגים את המידע הבעייתי. יש הבדל בין בלוג עלום שם לבין מאגרים משפטיים שמתמחים באיסוף מידע על אנשים והצגה שלו בצורה שגוגל "אוהב".

3. הסרה ידנית

בשלב הזה בודקים אם אפשר להסיר את האזכורים הלא מחמיאים מהאתרים הנ"ל או למחוק אותם במקרה של פרופילים שיש ללקוח שליטה עליהם (לדוגמה – ביקורות).

אם המידע בחלק מהאתרים לא רלוונטי, לפעמים הכי פשוט לבקש להסיר אותו. למרבה הצער, סביר להניח שיהיו לפחות כמה אתרים שידרשו תשלום על מנת להסיר אותו מהמאגר שלהם, או פשוט יסרבו מסיבות מובנות.

4. יצירת אזכורים חיובים באמצעות נכסים דיגיטליים

זהו השלב שבו ״עוברים מהגנה להתקפה״ – לא משנה אם מדובר בשיפור מוניטין קיים או בניית מוניטין מאפס או כמעט מאפס, המטרה היא ליצור כמה שיותר אזכורים חיוביים באופן אקטיבי, דרך "נכסים" שנמצאים בשליטה מלאה שלנו.

הנה כמה דוגמאות:

  • ניקוי וסידור של פרופילים חברתיים או יצירת פרופילים חדשים ברשתות נוספות (לדוגמה – פרופיל אינסטגרם, גם אם הלקוח "לא פוטוגני").
  • רכישת כתבות מחמיאות באתרים חשובים – הם לא חייבים להיות אתרים גדולים, אבל כאלו שיש להם נוכחות בתוצאות החיפוש וסיכוי גבוה להתברג בעמוד התוצאות הראשון.
  • הקמת אתר תדמיתי בסיסי, בלוג או דפי נחיתה ממוקדים – אחד או יותר, בהתאם לכמות התוצאות השליליות שיש לדחוק מהעמודים הראשונים.
  • רישום לאינדקסים מקצועיים או האינדקס המקומי של גוגל וקבלת המלצות.

חשוב מאוד ליצור יותר מנכס אחד, מהסיבה שגוגל בדרך כלל מציג רק שתי תוצאות לכל היותר מכל כתובת ראשית (דומיין) והמטרה היא בסופו של דבר "להשתלט" על כל העמוד הראשון.

5. מעקב ובקרה

כמו כל אתר שאותו רוצים לקדם, חשוב לבדוק שאותם נכסים שנמצאים בשליטה שלנו ממשיכים לעשות את העבודה, במיוחד אם מדובר במוניטין בעייתי שהמקור שלו היא פרשה שעדיין מתגלגלת כגון משפט שלא הסתיים, ועלולה לייצר תוצאות שליליות נוספות לאורך זמן.

לסיכום

ניהול מוניטין הופך להיות קריטי בתקופה כמו שלנו שבה המידע עובר במהירות שיא ולא תמיד קל לנקות שאריות לא מחמיאות. שירותים של ניהול מוניטין אומנם מסופקים לא פעם על ידי חברות SEO, אך זוהי מלאכה שלא כל חברה יכולה לבצע אותה ונדרשות קצת יותר מכמה פעולות טכניות.

רוצה להתקדם איתנו?

שלח לנו את כתובת האתר שלך ונחזור אליך בהקדם:

    חייגו אלינו צרו קשר

      רוצה להתקדם איתנו? לייעוץ צור קשר