אם כמו רבים וטובים, גם אתם החלטתם להיות מקדמי אתרים פרילנסרים, סביר להניח שהתחבטתם לגבי האופן שבו תנהלו את העסק. ההתנהלות הזו לא תמיד פשוטה ומעבר להתנהלות הישירה מול הלקוחות, צריך גם לדעת כיצד לפעול מול הרשויות ולהקטין ככל הניתן את ההוצאות.

עוסק פטור או מורשה

עוסק פטור אינו משלם מע"מ, אך המחזור שלו מוגבל (כ-98,707 ₪ נכון לשנת המס 2017). עוסק מורשה אינו מוגבל בגודל המחזור שלו, אך הוא משלם מע"מ ולכן גם גובה אותו מן הלקוחות שלו. השאלה אם להירשם בתור עוסק פטור או מורשה לא קשורה רק להיקף העסקאות, אלא גם להחזרי מע"מ. לדוגמה, מי שרכש ציוד לפתיחת העסק יכול להזדכות על סכומים נכבדים שמהווים את המע"מ, דבר שעוסק פטור אינו יכול לעשות.

בנוסף לזאת, במקרים מסוימים עדיף לפתוח חברה בע"מ בשל הקלות מס שונות הנוגעות למס חברות, אך בכל מקרה, רצוי לפנות לרואה חשבון או יועץ מס לפני שמקבלים החלטה עקרונית.

ניהול חשבוניות

בעבר היה מסובך יחסית להוסיף אופציה של חתימה אלקטרונית לתוכנות הנהלת חשבונות, מה שחייב שליחה של קבלות וחשבוניות בדואר, אך היום חתימה אלקטרונית נמצאת כמעט בכל שרות בסיסי. מערכת הפקת חשבוניות באינטרנט מציעה גם מספר לא מבוטל של יתרונות נוספים:

  • ניהול לקוחות ומעקב אחרי תשלומים לאחר הוצאת חשבוניות מס
  • שליחת חשבוניות וקבלות באופן אוטומטי לאחר ההפקה שלהן לכתובת של הלקוח
  • מערכת לניהול הוצאות (בדרך כלל לא בחבילת הבסיס)
  • ניהול מלאי, במידה והוא רלוונטי אליכם
  • עיצוב מסמכים בהתאמה אישית
  • גיבוי בענן ואפשרות לגיבוי מקומי, כולל שליחת מסמכים ישירות לרואה החשבון

התנהלות מול לקוחות

התנהלות מול לקוחות היא ללא ספק אחד האתגרים הגדולים ביותר בכל מה שקשור לפרילנסרים ומקדמי אתרים בפרט. אם בתור שכירים הייתם בתפקיד טכני בעיקרו ולא ניהלתם את הקשר מול הלקוחות, עכשיו אתם בדרך כלל הצגה של אדם אחד ועליכם להחזיק בכמה כובעים.

חתימה על חוזה עבודה

מכיוון שאין סטנדרטים קבועים לקידום אתרים או ארגון מקצועי שמגדיר כללי אתיקה, חשוב מאוד לנסח חוזה שלא יקפח אף אחד מהצדדים. החוזה חייב לכלול לוח זמנים לתשלומים ורצוי גם מקדמה או אפילו שטר ערבון בשל מוסר התשלומים הלא מאוד מפותח בארצנו…

בשלב הבא חייבים להגדיר מטרות ויעדים. עדיין מקובל מאוד לקדם על פי X מילות מפתח, אבל לפעמיים קל ופרקטי יותר לקדם לפי יעדים כגון מספר כניסות או אפילו המרות (אם אתם עוסקים גם בעיצוב והפיתוח של האתר). כאשר קובעים לוחות זמנים משוערים ליעדים חשובים מאוד (אבני דרך), אפשר ואף רצוי לקבוע יעדי משנה.

עוד סעיף שרצוי מאוד להכניס הוא סעיף שמסביר ללקוח על הסיכונים השונים והאתגרים בקידום כגון שינויי אלגוריתם, כמו גם אילו פעולות בדיוק מבוצעות במסגרת התקציב שעומד לרשותו..

לסיום, כל חוזה חייב לכלול גם סעיף של הגבלת אחריות שהתפקיד שלו הוא למעשה למנוע מצב בו אתם נאלצים לשלם פיצויים גבוהים ולא פרופורציונליים לתשלום אותו קיבלתם במקרה ובו גרמתם חס וחלילה נזק ללקוח. זהו סעיף משפטי ורצוי מאוד להיוועץ עם עורך דין כאשר כותבים אותו למרות שקיימות עשרות דוגמאות מוכנות באינטרנט.

דבר נוסף – בשום פנים ואופן אל תסכימו לעבוד בחינם (spec work, "עבודה ספקולטיבית"). אמנם מדובר בתופעה שרווחת בעיקר אצל פרילנסרים שעוסקים ביצירה (ממעצבים ועד כותבי תוכן), אבל אף פעם אי אפשר לדעת… ניתן לדרוש תשלום סמלי עבור ניתוח קצר של מאפייני האתר על מנת להעריך את מצבו.

עבודה בשוטף

העצה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לכם לגבי העבודה השוטפת היא לנהל לוח זמנים מסודר ולתעד את כל הפעולות שאתם מבצעים עבור כל לקוח ולקוח בהתאם למה שכתוב בחוזה. כך תחסכו לעצמכם הרבה כאב ראש כאשר אתם מפיקים להם דוחות.

כמובן שכל הודעה שאתם שולחים ללקוח או לגורם אחר שקשור לקידום האתר שלו (לדוגמה, מקדמים אחרים) חייבת להיות מתועדת בארכיון של תוכנת הדואר שלכם תחת תיוג מתאים ורצוי גם לסמן הודעות שאתם צריכים לחזור אליהן (תכונה מובנית בגרסה החדשה של gmail).

ניצול זמן

סביר להניח שלפחות בהתחלה תמצאו את עצמכם עובדים מהבית או משרד קטן, אך למרות תחושת החופש הזו, עליכם להישאר ממוקדים בעבודה. מעבר לעבודה בשעות קבועות ולפי לוח הזמנים שמתאים לכם (ערב או בוקר), חשוב גם לשים לב כמה זמן אתם באמת עובדים וכמה זמן אתם עושים דברים מסביב. קיימות עשרות תוכנות ושירותים לניהול משימות ולוחות זמנים. הרוב לא בחינם, אבל זמן כאמור שווה כסף…

שירותים פנימיים לקידום אתרים

בעולם התחרותי של היום לא ממש ניתן להסתדר ללא שירותים לניתוח קישורים או מעקב אחרי מילות מפתח סטייל Majestic. רוב החברות הגדולות משתמשות בחשבונות לא מוגבלים, כך שבתור שכירים בדרך כלל הייתה לכם גישה חופשית כל פעם שהייתם זקוקים להם. לעומת זאת, בתור פרילנסרים אתם עשויים לגלות שגם החבילות הכי בסיסיות עולות מאות דולרים לחודש.

אל תחסכו בכלים מקצועיים בתשלום. אם אתם בתחילת דרככם, תוכלו לחלוק חשבון עם מקדם אתרים נוסף ובהמשך ככל שתגדל כמות הלקוחות שלכם, כך יהיה משתלם יותר להשקיע בכלים מקצועיים בחשבון שלכם.

וובגורו לוגו

מאמר אורח

רוצה להתקדם איתנו?

שלח לנו את כתובת האתר שלך ונחזור אליך בהקדם:

חייגו אלינו צרו קשר

רוצה להתקדם איתנו? לייעוץ צור קשר