קישורים נכנסים לאתר נחשבים לאחד הפרמטרים המשמעותיים בדירוג האתר בגוגל.
למה? כי בעיני גוגל קישור = המלצה.

האומנם?

בשבוע שעבר פורסמה כתבה באתר Ynet על חברת קידום אתרים שניצלה את השריפה בכרמל באופן מכוער לצורך קידום אתרי לקוחותיה. הכותב השתמש במילים קשות נגד מקדמת האתרים, אבל גם זיכה אותה בקישור איכותי מתוך הכתבה. הכתבה עוררה תכתובות נוספות ברשת שגם הן כללו קישור לאותה חברה. קישור = המלצה?

זה המקום להודות שגם אתר שלי זכה פעם ליהנות מהמלצה שלילית: אתר מוניות שבבעלותי זוכה ללא מעט מחמאות וקישורים נכנסים טבעיים, אבל יצא לי לראות גם תלונה על תעריפים לא מעודכנים, עם קישור לאתר. האם גוגל חושב שתעריפים לא מעודכנים הם סיבה להוסיף לאתר נקודות זכות?

מה שגרם לחברים בגוגל להבין שיש פה בעיה, לא היה אתר המוניות שלי, מסתבר, אלא סיפור הונאה שפורסם בשבוע שעבר:

הניו יורק טיימס פרסם כתבה על ויטאלי בורקר, בעל אתר DecorMyEyes למכירת משקפיים שהונה, ניצל, איים ואף פעל באלימות נגד לקוחותיו. הכתבה הזו זיכתה את בורקר בקישור נכנס חזק מאד מהניו יורק טיימס וגם בלא מעט לייקים לכתבה. בעקבות הכתבה והלייקים, הרשת כולה הוצפה בהשמצות גולשים על אותו אתר, השמצות שלוו במקרים רבים בקישורים נכנסים.

בורקר אמנם נעצר, אבל דיווח שהאסטרטגיה שלו עבדה: ההשמצות, הקישורים והתנועה באתר, דחפו את האתר שלו לראש תוצאות החיפוש והביאו את האתר למכירות שיא!

בגוגל מיהרו לשנות אלגוריתמים

בגוגל הודו שיש כאן בעיה שדורשת תיקון. בבלוג שלהם נכתב שהם פעלו נקודתית להסרת אותו אתר ובנוסף פיתחו אלגוריתם שנותן מענה ראשוני לבעיית השפעתם החיובית של קישורים בהקשר שלילי.

האלגוריתם לטענתם כבר מיושם הלכה למעשה.

איך הם פתרו (או יפתרו) את הבעיה הם כמובן לא כתבו. אבל הם כתבו איזה פתרונות הם פסלו וגם זה מעניין:

הם שקלו פתרון שמבוסס על ניתוח סמנטי של כוונות – Sentiment analysis של התוכן סביב הקישור אבל פסלו את האופציה הזו: אלגוריתם כזה יידע אמנם לזהות השמצות גולשים, אבל לטענת גוגל השמצות גולשים ממילא מופיעות עפ"ר באיזור התגובות שמסומן כ nofollow. דוקא הקישורים המשמעותיים כמו זה של הניו יורק טיימס מופיעים בתוך טקסט שנראה ניוטלרי ולא ניתן לזהות אותו כשלילי.

בנוסף, מערכת לזיהוי סנטימנטלי, שכבר נמצאת בשימוש של גוגל לצרכים אחרים, לא ניתנת ליישום, לטענתם, לצורך דירוג תוצאות חיפוש כיון שהיא עלולה לפסול לינקים לתכנים מעוררי מחלוקת – שהם דוקא כן חשובים. או במילים אחרות: לא ניתן להתעלם מלינקים בהקשר שלילי, כי לפעמים דוקא תוכן עם פידבקים שליליים הוא מעניין ומעורר מחלוקת ושווה קידום בגוגל.

אפשרות אחרת שנשקלה בגוגל היא להציג לצד תוצאות החיפוש את התגובות אודותיה. אבל זה עדין לא ישפיע על תוצאות החיפוש.

גוגל לא חושפים את הפתרון שלהם אבל הם מאיימים ומתריעים שמי שיהיה רע ללקוחות שלו, גוגל יהיה רע גם אליו.

מה יהיה הפתרון, איפה העתיד ולמה מקדמי אתרים צריכים לצפות

כשקראתי את הסיפור הזה, חשבתי מייד על הצורך בשילוב אלמנטים חברתיים באלגוריתמים לדירוג. אני לא מאלה שחושבים שחיפוש חברתי יחליף את גוגל: הנוסחא של גוגל היא עדין הנוסחא הטובה ביותר ושום מנוע חיפוש לא מתקרב אליה. הוא עברה ועוברת אינסוף כיוונונים וגם אם היא לא מושלמת – היא כנראה טובה יותר מכל מי שמאיים לחסל אותה. אבל ללא ספק, נתונים מאתרים חברתיים, כמו לייקים ושיתופים למיניהם – חייבים להלקח בחשבון וכנראה שנלקחים עד כמה שניתן.

בנוסף, אני חושבת שאם תוכן שלילי סביב הקישור לא יכול להוריד מהערך של הקישור – תוכן חיובי סביב הקישור בהחלט צריך להעלות את ערכו. יתכן שגוגל תפעיל את האלגוריתמים לניתוח כוונות לצורך זיהוי המלצות חיוביות ע"מ "לצ'פר" את הטובים במקום לפגוע ברעים.

כך או כך, המקרה הזה והתגובה של גוגל צריכים להזכיר לנו שגוגל לא מחפשת רק המלצות ולא מתעניינת רק באתרים הטובים ביותר. היא מחפשת אתרים מעוררי עניין.

האסטרטגיה של DecorMyEyes היא פסולה ואולי באמת לא תעבוד יותר על גוגל. אבל היא מזכירה לכולנו שלעורר מחלוקת ועניין זה מצוין לא רק ל PR – Public Relations אלא גם ל PR – Page Rank.

מיכל כהן וובגורו

מיכל כהן

מייסדת ומנהלת את WebGuru קידום אתרים. מקדמת אתרים, בעלת ניסיון מקצועי רב שנים בהובלת פרוייקטי קידום, ייעוץ SEO לחברות, ניהול קמפיינים ב-Google Ads, אפיון ותכנון אתרים. מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc). נשואה ואמא לשלושה.

רוצה להתקדם איתנו?

שלח לנו את כתובת האתר שלך ונחזור אליך בהקדם:

חייגו אלינו צרו קשר

רוצה להתקדם איתנו? לייעוץ צור קשר