הבאג שהעיף אתרים מגוגל: תובנות מבאג Yoast האחרון

ראשי / הבלוגוגל / הבאג שהעיף אתרים מגוגל: תובנות מבאג Yoast האחרון

בחודשים האחרונים חוו אתרי וורדפרס רבים ירידות בדירוגים ובתנועה האורגנית כתוצאה מבאג בתוסף Yoast, תוסף ה-SEO הפופולארי ביותר לוורדפרס. אסביר כאן על מהות הבאג, איך לבדוק ולתקן ואעלה כמה מחשבות ותובנות להתייחסותכם.

מה קרה: על הבאג של יוהסט 7.0 ממרץ 2018

ב 6/3/2018 שוחררה גירסה 7.0 של יוהסט. בגירסה זו נדרסה הקונפיגורציה של אופן הפניית תמונות וסומן בטעות שכל תמונה שמצורפת כקישור לדף תייצר פוסט נפרד.

צילום מסך של הגדרת המדיה ביוהסט

הסבר מלא באתר Yoast

וזה הכל? איך זה שסימון אחד לבד מפיל?

העדכון הזה ייצר לכל תמונה שמוטמעת כ-attachment URL דף נפרד, מה שאומר שכמספר התמונות, כך מספר הדפים שנוספו לאתר. דפים אלו גם נכנסו למפת ה XML של האתר, מה שזירז את האינדוקס שלהם. מכיון שמדובר בדפים "דלים" ללא תוכן וללא ערך מוסף, נוצר מצב "דמוי פנדה" שהשפיע על דירוגי האתר כולו.

איך לבדוק אם נפגעתי?

תחת SEO->Search Appearance בלשונית המדיה, התשובה צריכה להיות "Yes". אם יש לכם Yes תהיו רגועים, לא נפגעתם מהבאג.

yoast-media-full-screen-no

אם מסומן NO – נפלתם. שנו ל YES ולחצו SAVE.

בדקו האם אונדקסו דפים תחת ספריית attachment:

  1. בצעו בדיקה במפת האתר וודאו שלא קיימת מפת attachments. אפשר לבדוק ידנית בהקלדת כתובת מפת האתר:
    http://www.example.com/sitemap_index.xml

    או דרך הגדרות יוהסט וצפייה במפת האתר.

  2. כדי לבדוק כמה דפים כאלה מאונדקסים בגוגל, אפשר להריץ חיפוש בגוגל עם האופרטור site: וכתובת האתר:
    site:example.com

    אם ידוע לכם ה-URL של אותם דפים מיותרים (לא תמיד ה-URL יכיל את המילה attachment) אפשר לצמצם את החיפוש עם האופרטור inurl:

    site:example.com inurl:attachment
  3. סריקת האתר באמצעות כלי Audit כמו Screaming Frog ודומים, לאיתור קישורים פנימיים מתמונות באתר לעמודי אטצ׳מנט בלי הפנייה. חשוב לבצע את הסריקה כאשר הגדרת ההפנייה מכוונת על NO – על מנת שהסריקה תאתר את הדפים באמצעות הקישורים הפנימיים.

חשוב לזכור – חלק מהאתרים מסמנים NO להפנייה במטרה לאנדקס דפי תמונות בנפרד. (ראו סעיף 1 בתובנות בסוף הפוסט).

ב"קבוצת הסיכון" להפגע, נמצא מי שמקיים את שני התנאים הבאים:

  1. מעדכן גירסאות תוספים באופן שוטף/עלה לאויר אחרי מרץ/נמצא בפיתוח וטרם עלה לאויר.
  2. יש לו כמות גדולה של תמונות באתר שמוגדרות כקישור.

מה לעשות אם נפגעתי?

קודם כל כאמור לעדכן את ההגדרה ל "YES" (ומפתחי התוסף Yoast ממליצים גם לעדכן לגירסא החדשה עם התיקון).

בנוסף, להסיר מהאתר את דפי האטצ'מנט שנוצרו, כך שיחזירו קוד 410. ניתן לעשות את זה בעזרת פלאגין הרחבה של יוהסט בשם Search index purge, או באופן ידני (אם קצת ירד לכם התיאבון מתוספי יוהסט). הפלאגין מייצר מפת אתר סטטית שכן נמצאים בה דפי האטצ'מנט כדי לזרז את סריקת הדפים מחדש. את התוסף הם ממליצים להסיר מהאתר אחרי 6 חודשים.

יוהסט ממליצים לבצע את ההסרה רק אם ראית פגיעה בגוגל. אני חושבת שלכל אתר שנסרקו בו דפי אטצ'מנט, גם אם לא נפגע, כדאי להסיר את הדפים האלה.

ומה אם חוויתי ירידות בלי קשר?

אם כל הבדיקות שביצעתם לעיל תקינות, ולא אונדקסו דפי אטצ׳מנט באתר, צריך לחפש את הסיבה במקום אחר.

בארי שוורץ טוען שהיה עדכון אלגוריתמי במרץ שפגע באתרים רבים, בלי קשר לתוסף. וכמובן שיכולות להיות עוד מיליון וחצי סיבות אחרות.

קצת סיפורים על היקף הפגיעה

לפי תגובות לכתבות בעולם, יש אתרים רבים שנפגעו בעקבות הבאג עד כדי נעלמו לגמרי מתוצאות החיפוש.

משיחות עם מספר חברות קידום בארץ: חברות רבות מעדכנות גירסאות באופן שוטף ונחשפו לבאג. אצל חלקן יש פגיעה אורגנית של עד 50% מהתנועה ואצל חלקן אין פגיעה בכלל למרות שנוצרו עשרות דפי אטצ'מנט. האתרים שנפגעו הם בעיקר אתרים עם מס' גדול של תמונות (אתרי קטלוג למיניהם) וגם אתרים רגילים עם כמות גדולה של תמונות ביחס לכמות קטנה של דפים.

מה כל זה אומר לנו על גוגל?

אז ג'ון מולר מגוגל אמר בתגובה שגוגל יודעת להתמודד עם דפים כאלה ולא להציג אותם בתוצאות החיפוש ואין סיבה שאתר שלם ייפגע בגלל בעיה כזו. וזה רק מדגיש שוב שצריך פחות להקשיב למה שגוגל אומרת ויותר להחכים מאיך שגוגל מתנהגת בפועל. כולנו מכירים מצבים של אתרים איכותיים שעפו מראש תוצאות החיפוש רק בגלל מינון גבוה של דפי זבל שנוצרו כתוצאה מתקלה טכנית. אני לא יודעת אם זה באמת באג של גוגל או אולי הדרך שלהם להכריח אותנו לייצר אתרים נקיים שלא יעמיסו סריקות מיותרות על השרתים שלהם.

חרדות, הרהורים ותובנות לחיים

אז ההרגעות של ג'ון מולר לא ממש עוזרות וההתנצלות האישית של מנכ"ל יוהסט בפני ה"קורבנות" גם לא מנחמת.

אנחנו צריכים לנצל כל מקרה כזה כדי ללמוד על גוגל ועל עצמנו.

אני מעלה פה שאלות מתוך שיחות פנימיות אצלינו בוובגורו ושיחות עם מקדמי אתרים אחרים:

  1. לפי ה"לוגיקה" של גוגל, דפים ללא טקסט הם דפים ללא ערך. אבל יש אתרים שבהם כל הערך הוא בתמונות. למשל אתר של עבודות צילום. האם גוגל יודע לזהות את ההבדל? האם הוא באמת מספיק חכם ונותן לחוויית המשתמש לקבוע את הערך? אני מניחה שלא. למרות שהגישה שלי בד"כ היא לייצר טקסטים רק לגולשים ולא לגוגל, יש מצבים כמו זה שבהם גוגל עדין לא מספיק חכם וצריך לייצר טקסטים בשבילו.
  2. ברירת המחדל של הגדרות תמונה היא להפוך אותה לקישור. אצלינו הנוהל הוא לשנות את זה ל"ללא קישור". אם מדובר בתמונה קטנה שחשוב להציג אותה גם מוגדלת, רצוי להגדיר את הקישור לתמונה עצמה ולא לעמוד המדיה – אם מוגדר באתר שלכם להציג תמונות ב-lighbox (חלון פופאפ) הן יוצגו בצורה כזו, ואם לא – אז התמונה עצמה תיפתח בדפדפן בגודלה המקורי.
  3. כל אחד מאיתנו כבר נתקל בעבר בתוספים ועדכונים קטנים ותמימים שדפקו תפקוד של אתר שלם. זה מתקשר גם לפוסט הקודם של עידו סלע על אתר שקפץ למעלה רק בגלל החלפת תבנית. ומכאן התובנה להיות מאד זהירים בשינויי הגדרות. לבצע רק פעולות שאנחנו מבינים את המשמעות שלהן עד הסוף. להשתמש בתוספים רק כשבאמת צריכים. ונשאלת השאלה עד כמה חשוב לעדכן גירסאות לעיתים תכופות ומיד עם שחרור הגירסא?
  4. לפקוד לעיתים תכופות את כלי המנהלים של גוגל.
    מנשה אברמוב מוובפאלס סיפר לי שהם זיהו את הבעיה מייד כשהתחילו להיווצר דפי אטצ'מנט, בזכות בדיקה שגרתית בכלי המנהלים. הם הורידו מייד את הדפים מהאינדקס ובכך מנעו כנראה צרות בחלק מהאתרים. כמו ברפואה, כך גם בבריאות אתרים: מעקב שוטף וזיהוי מוקדם מונעים אסון… אני מציעה גם למי שלא מבצע קידום אקטיבי, להקפיד על שיגרה של בדיקות ה-SC על ידי איש מקצוע. יצא לי לראות אתרים שהתרסקו אחרי הפסקת הקידום רק בגלל בעיות טכניות שיכלו להמנע.
צרו עימנו קשר

מלאו את הפרטים שלכם ונשמח לחזור אליכם בהקדם.