Dec 12 2010

מוניטין רע תורם לקידום האתר בגוגל

מאת: מיכל כהן בשעה 12:39 am נושאים: קידום אתרים אורגני

קישורים נכנסים לאתר נחשבים לאחד הפרמטרים המשמעותיים בדירוג האתר בגוגל.
למה? כי בעיני גוגל קישור = המלצה.

האומנם?

בשבוע שעבר פורסמה כתבה ב Ynet על חברת קידום אתרים שניצלה את השריפה בכרמל באופן מכוער לצורך קידום אתרי לקוחותיה. הכותב השתמש במילים קשות נגד מקדמת האתרים, אבל גם זיכה אותה בקישור איכותי מתוך הכתבה. הכתבה עוררה תכתובות נוספות ברשת שגם הן כללו קישור לאותה חברה. קישור = המלצה?
זה המקום להודות שגם אתר שלי זכה פעם ליהנות מהמלצה שלילית: אתר מוניות שבבעלותי זוכה ללא מעט מחמאות וקישורים נכנסים טבעיים, אבל יצא לי לראות גם תלונה על תעריפים לא מעודכנים, עם קישור לאתר. האם גוגל חושב שתעריפים לא מעודכנים הם סיבה להוסיף לאתר נקודות זכות?

מה שגרם לחברים בגוגל להבין שיש פה בעיה, לא היה אתר המוניות שלי, מסתבר, אלא סיפור הונאה שפורסם בשבוע שעבר:
הניו יורק טיימס פרסם כתבה על ויטאלי בורקר, בעל אתר DecorMyEyes למכירת משקפיים שהונה, ניצל, איים ואף פעל באלימות נגד לקוחותיו. הכתבה הזו זיכתה את בורקר בקישור נכנס חזק מאד מהניו יורק טיימס וגם בלא מעט לייקים לכתבה. בעקבות הכתבה והלייקים, הרשת כולה הוצפה בהשמצות גולשים על אותו אתר, השמצות שלוו במקרים רבים בקישורים נכנסים.
בורקר אמנם נעצר, אבל דיווח שהאסטרטגיה שלו עבדה: ההשמצות, הקישורים והתנועה באתר, דחפו את האתר שלו לראש תוצאות החיפוש והביאו את האתר למכירות שיא!

בגוגל מיהרו לשנות אלגוריתמים

בגוגל הודו שיש כאן בעיה שדורשת תיקון. בבלוג שלהם נכתב שהם פעלו נקודתית להסרת אותו אתר ובנוסף פיתחו אלגוריתם שנותן מענה ראשוני לבעיית השפעתם החיובית של קישורים בהקשר שלילי.
האלגוריתם לטענתם כבר מיושם הלכה למעשה.
איך הם פתרו (או יפתרו) את הבעיה הם כמובן לא כתבו. אבל הם כתבו איזה פתרונות הם פסלו וגם זה מעניין:

הם שקלו פתרון שמבוסס על ניתוח סמנטי של כוונות - Sentiment analysis של התוכן סביב הקישור אבל פסלו את האופציה הזו: אלגוריתם כזה יידע אמנם לזהות השמצות גולשים, אבל לטענת גוגל השמצות גולשים ממילא מופיעות עפ”ר באיזור התגובות שמסומן כ nofollow. דוקא הקישורים המשמעותיים כמו זה של הניו יורק טיימס מופיעים בתוך טקסט שנראה ניוטלרי ולא ניתן לזהות אותו כשלילי.
בנוסף, מערכת לזיהוי סנטימנטלי, שכבר נמצאת בשימוש של גוגל לצרכים אחרים, לא ניתנת ליישום, לטענתם, לצורך דירוג תוצאות חיפוש כיון שהיא עלולה לפסול לינקים לתכנים מעוררי מחלוקת – שהם דוקא כן חשובים. או במילים אחרות: לא ניתן להתעלם מלינקים בהקשר שלילי, כי לפעמים דוקא תוכן עם פידבקים שליליים הוא מעניין ומעורר מחלוקת ושווה קידום בגוגל.
אפשרות אחרת שנשקלה בגוגל היא להציג לצד תוצאות החיפוש את התגובות אודותיה. אבל זה עדין לא ישפיע על תוצאות החיפוש.

גוגל לא חושפים את הפתרון שלהם אבל הם מאיימים ומתריעים שמי שיהיה רע ללקוחות שלו, גוגל יהיה רע גם אליו.

מה יהיה הפתרון, איפה העתיד ולמה מקדמי אתרים צריכים לצפות
כשקראתי את הסיפור הזה, חשבתי מייד על הצורך בשילוב אלמנטים חברתיים באלגוריתמים לדירוג. אני לא מאלה שחושבים שחיפוש חברתי יחליף את גוגל: הנוסחא של גוגל היא עדין הנוסחא הטובה ביותר ושום מנוע חיפוש לא מתקרב אליה. הוא עברה ועוברת אינסוף כיוונונים וגם אם היא לא מושלמת – היא כנראה טובה יותר מכל מי שמאיים לחסל אותה. אבל ללא ספק, נתונים מאתרים חברתיים, כמו לייקים ושיתופים למיניהם – חייבים להלקח בחשבון וכנראה שנלקחים עד כמה שניתן.

בנוסף, אני חושבת שאם תוכן שלילי סביב הקישור לא יכול להוריד מהערך של הקישור – תוכן חיובי סביב הקישור בהחלט צריך להעלות את ערכו. יתכן שגוגל תפעיל את האלגוריתמים לניתוח כוונות לצורך זיהוי המלצות חיוביות ע”מ “לצ’פר” את הטובים במקום לפגוע ברעים.

כך או כך, המקרה הזה והתגובה של גוגל צריכים להזכיר לנו שגוגל לא מחפשת רק המלצות ולא מתעניינת רק באתרים הטובים ביותר. היא מחפשת אתרים מעוררי עניין.

האסטרטגיה של DecorMyEyes היא פסולה ואולי באמת לא תעבוד יותר על גוגל. אבל היא מזכירה לכולנו שלעורר מחלוקת ועניין זה מצוין לא רק ל PR - Public Relations אלא גם ל PR - Page Rank.

7 תגובות לפוסט “מוניטין רע תורם לקידום האתר בגוגל”

  1. אביבתאריך 27 Dec 2010 בשעה 10:18 am

    מיכל, שאפו על האתר החדש והבלוגוגל. מאד אהבתי.
    תמיד מקדמי אתרים מסביר שגוגל מחשיב קישורים כהמלצות ואני אומר שקישור נכנס הוא סימן לפופולאריות ולאו דוקא המלצה. גוגל מחפש פופולאריות, הוא לא זאפ שמדרג שירותים.
    אנחנו כותבים תוכן טוב בשביל להרשים את הלקוחות והמבקרים, לא את גוגל.
    גוגל צריך פרובוקציות. לא המלצות.

  2. תמ''א 38בתאריך 02 Jan 2011 בשעה 5:26 pm

    בהמשך לפוסט של מיכל וגם לתגובה שמעלי, מניסיוני הקצר, מילת המפתח להצלחה היא - תוכן.
    כבר ראיתי אתרים קטנים, עם בין 0-3 קישורים נכנסים בלבד, שמתברגים בעשירייה הפותחת בגוגל - בחיפוש מילים פופולאריות לתחום.

    יש הרבה ניסיונות מצד מקדמי אתרים מקצועיים וחובבים כאחד ‘לתחמן את המערכת’. לפעמים זה מצליח, אך מניסיוני - ברוב הפעמים ההשפעה מזערית. תוכן איכותי, שמכיל את מילות החיפוש הרלוונטיות בגוף הטקסט, בכותרות H1 וב-PAGE TITLES, במקרה שלי לפחות הביא להשפעה הגבוהה ביותר על המיקום בגוגל.

    לענייננו, עולה שגוגל חסמה את הפירצה שאיפשרה קידום אתרים שפורסמו בהקשר שלילי. בכל מקרה, אם הייתי עוסק בקידום אתרים במקצועי, לא הייתי נותן טיפ ללקוח של ‘ליצור פרובוקציה, שתגרור פרסום שלילי’. פרובוקציה כן. פרובוקציה שלילית לא.

    בכל מקרה, למדתי והשכלתי ממה שכתבת. פוסט מעניין.

  3. מיכל כהןבתאריך 03 Jan 2011 בשעה 8:07 am

    אהלן אבי ותודה על המחמאות.
    קצת כמו האחר הגדול וכל עידן הריאליטי, לא? העם רוצה בובלילים.

  4. מיכל כהןבתאריך 03 Jan 2011 בשעה 8:13 am

    אהלן תמא וברוך הבא. מסכימה איתך שתוכן איכותי זה המפתח להצלחה. תוכן עשיר שמשולב נכון באתר ועובר אופטימיזציה on page יכול לייצר תנועת זנב ארוך יפה וגם לקדם את הביטויים הראשיים.
    לגבי התברגות בתוצאות גבוהות על ביטויים תחרותיים עם מעט קישורים - עם זה אני פחות מסכימה. בלי בניית מערך קישורים איכותי,
    מגוון וחכם - קשה למצוא את עצמך למעלה. (כמי שמגיב בבלוג עם מילת המפתח בקישור, נראה לי שאתה מודע לחשיבות הקישורים הנכנסים… )
    ברור שאין בפוסט שום המלצה ליצירת מוניטין שלילי. חייבים לזכור שקידום האתר הוא אמצעי ולא מטרה ובמקרה הזה המטרה לא מקדשת
    כל אמצעי.

  5. אורי זילברשטייןבתאריך 26 Jan 2011 בשעה 5:01 am

    המחסום העיקרי שגוגל אינם יכולים לשבור הוא הגורם האנושי, פרסום שלילי או חיובי מבחינת גוגל אינו נראה. מכיוון שגוגל הוא מנוע טקסטואלי (אשר עושה מאמצים להיות מנוע סמנטי) הדרך בין זיהוי ממשי של הקשרים שליליים ועד ליישום מלא במרחק שנות אור מאיתנו.

    כמו שניתן לזייף כניסות, קליקים, PR, לייקים. יהיה ניתן לזייף “פרסום רע” אודות מתחרים שלנו, גוגל אינם יכולים לקחת את הגורם הזה בחשבון אלא במקרי קיצון בהם ממש נעשה “עוקץ” על עשרות לקוחות וכו’ ואז כבר כלבוטק יטפלו בכך ולא גוגל.

  6. מיכל כהןבתאריך 27 Jan 2011 בשעה 12:14 pm

    אורי, מסכימה עם כל מילה.

  7. פיטר פןבתאריך 23 May 2011 בשעה 10:10 pm

    לדעתי גוגל לא צריכה לעשות דבר, הבאזז שהופיע סביב האתר מראה על כמה שהוא מעניין את הגולשים. זה לא משנה אם הקישורים באו ממקום שלילי או לא, הקישורים מראים על כך שהאתר מעניין, בעלי אתרים אשר ראו בכתבה ובאתר דבר חריג ומעניין קישרו אליו, וזה עדיין ייחשב כהצבעה. לא רואה כאן בעיה כלל.
    נ.ב
    פרסום שלילי הוא גם פרסום ;)

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות